Effectief communiceren is belangrijk voor zowel een ondernemer als een werknemer. Maar kun je ervoor zorgen dat er binnen een bedrijf echt effectief wordt gecommuniceerd? In deze blog geven we je graag een duidelijker beeld over effectief communiceren.
Actief luisteren
Actief luisteren is enorm belangrijk binnen een bedrijf. Maar wat is actief luisteren eigenlijk? Bij actief luisteren, luister je niet alleen naar de feiten die de ander jou verteld, maar wil je graag de hele boodschap begrijpen. Welke gevoelens heeft de verteller erbij? En wat betekend het voor hem/haar? Ook interactie speelt daarbij een rol.
Door actief naar elkaar te kunnen luisteren binnen het bedrijf, geef je elkaar de ruimte om nieuwe ideeën en gedachtes met elkaar uit te wisselen. Ook heeft het veel impact op de bedrijfscultuur. Als iedereen gelijke ruimte krijgt om te zeggen wat diegene wilt zeggen de anderen luisteren actief, ontstaat er een fijne werksfeer.
Feedback geven en ook ontvangen
Feedback kan lastig zijn om te geven en om te ontvangen. Toch is dit een belangrijk onderdeel binnen een bedrijf. Door hier van beide kanten open voor te staan, zul je merken dat je als persoon groeit. Ook ga je zien dat de mensen om je heen groeien. Een ideale combinatie dus. Wel moet er binnen het bedrijf ruimte zijn om feedback te geven en ook te ontvangen. Is dit niet bij jouw bedrijf zo, maar wil je als directeur wel ruimte hiervoor creëren? Probeer dan eens een aantal meetings in te plannen om hier over sparren.
Heldere communicatie
Duidelijk en helder met elkaar communiceren. Dat is binnen een bedrijf erg belangrijk. Wanneer voor iedereen binnen het bedrijf duidelijk is hoe de communicatie gaat, is dat erg fijn. Als dit binnen jouw bedrijf wisselt, kan het nog wel eens onoverzichtelijk worden of kunnen mensen zich gaan irriteren. Het is dus belangrijk om met elkaar af te spreken hoe er binnen het bedrijf met elkaar wordt omgegaan en waarom.
Conflictsituaties
Wat doe je als er conflictsituaties zijn binnen jouw bedrijf? Het is belangrijk om hier op voorbereidt te zijn. Zorg er daarom voor dat iedereen binnen het bedrijf weet welke acties er worden ondernomen bij bepaalde conflicten. Zijn er onverwachtse conflictsituaties? Dan is het goed om er binnen het bedrijf met de mensen over te hebben.
Samengevat
Actief luisteren, feedback geven en ontvangen, heldere communicatie en het omgaan met conflictsituaties zijn allemaal belangrijke aspecten van effectieve communicatie. Zo ontstaat er een goede werksfeer en geniet je meer van het werk wat je doet.